Cursuscentrum De Opstap Nijmegen
Opstap Nijmegen
  • cursus nijmegen creatief_mozaiek
  • cursus nijmegen bewegen_s
  • cursus nijmegen creatief_fotogr
  • cursus nijmegen bewegen_dansje
  • cursus nijmegen kkc_filos
  • cursus nijmegen computer_window
  • cursus nijmegen kkc_schri
  • cursus nijmegen int_ont_medit
  • cursus nijmegen kkc_k
  • cursus nijmegen intont
  • cursus nijmegen intont_t
  • cursus nijmegen talen_deense_
  • cursus nijmegen creatief_
  • cursus nijmegen computer_wordp
  • cursus nijmegen kkc_to
  • cursus nijmegen persont_shi
  • cursus nijmegen bewegen_
  • cursus nijmegen creatief_fot
  • cursus nijmegen bewegen_
  • cursus nijmegen talen_franse_
  • cursus nijmegen talen_spaanse_
  • cursus nijmegen talen_zweedse_
  • cursus nijmegen talen_italiaanse_
  • cursus nijmegen creatief_tes_waarne
 

Kunstfilosofie

Waarom zou je je op een filosofische manier met kunst bezighouden? Is het niet voldoende om van kunst te genieten zonder dat je er meteen ook diep over moet nadenken? Dat is maar de vraag natuurlijk…

Deze cursus bestaat uit drie delen:

  1. Iedereen heeft zo’n beetje een eigen idee over wat kunst is, of wanneer je iets een kunstwerk noemt. Met andere woorden: wat accepteren we als kunst en wat niet? Is een Rembrandt kunst? En het urinoir (‘Fountain’) van Marcel Duchamp… ook kunst? Of juist niet? Zijn er criteria voor het beoordelen van kunst? Gaat het om de mooiheid van een werk, om het vakmanschap van de kunstenaar? Of moet het kunstwerk misschien een verborgen waarheid onthullen (denk bijvoorbeeld aan maatschappijkritische kunstwerken)?
  2. Welk criterium je ook hanteert, centraal bij het kijken of luisteren naar kunst staat toch altijd de esthetische ervaring, een persoonlijke reactie op de zintuiglijke gewaarwording van een kunstobject. De filosofen Immanuel Kant, Arthur Schopenhauer en Suzanne Langer hebben zich, reagerend op elkaar, intensief met dit thema beziggehouden.
  3. Tot slot de vraag: heeft kunst nog toekomst – is niet alles al gezegd en gedaan...?
Let wel: bij alle drie de punten geldt: filosoferen is problematiseren: antwoorden roepen steeds weer nieuwe vragen op! Voor het volgen van deze cursus is enige voorkennis van de filosofie raadzaam/gewenst.

Docent: Alwin Boon


Nadere informatie voor deze cursus wordt binnenkort geplaatst.